Elokuun alussa MTV yritti saada aikaan huolta kasvattajissa kopioimalla ulkomaalaisen sensaatiohakuisen uutisen "Momosta" ja tituleerasi ilmiön Whatsappissa leviäväksi "itsemurhapeliksi". Artikkeli ei kuitenkaan saanut kuin hieman yli 300 jakoa. Iltalehti teki tänään (22.8.2018) oman versionsa ilmiöstä ja lisäsi huolen määrää otsikoinnissa ja onnistui kerryttämään kymmenkertaisen määrän jakoja kuudessa tunnissa.

Ask.fm on verkkopalvelu ja mobiilisovellus, joka mahdollistaa nimettömien (ja nimellisten) kysymysten kysymisen palveluun rekisteröityneiltä käyttäjiltä. Parhaimmillaan palvelu tarjomaa mahdollisuuden kysyä kysymyksiä ystäviltä ilman nolostumista. Tunnustukset kuten "mä tykkään susta" voivat olla vaikeita kasvotusten. Ask.fm palvelussa tällaiset tunnustukset voi paljastaa ensin nimettömästi, esimerkiksi näin:

Snapchat (puheessa sc, snäppi ja snäppääminen) on sovellus älypuhelimille, jolla voi lähettää muille käyttäjille tekstiä, kuvia, lyhyitä videoita tai näiden yhdistelmiä, jotka poistuvat itsestään lyhyen ajan kuluttua. Kuviin ja videoihin voi asettaa näyttöajan, jolloin vastaanottaja voi katsella kuvaa tai videota annetun ajan verran. Snäppejä voi myös katsella uudestaan ja käytyjä keskusteluja voi tallentaa. Kuvista ja videoista voi myös ottaa kuvakaappauksia.

Growtopia, Clash of Clans, Hay Day, Candy Crush ja Hearthstone ovat kaikki ilmaiseksi netistä ladattavia tai netissä pelattavia pelejä, joissa oikealla rahalla voi ostaa peliin lisäsisältöä, kuten pelihahmoja, esineitä, rakennuksia ja kortteja tai nopeutaa pelin kulkua. Ostaminen peleissä tapahtuu esimerkiksi timanteilla.

SimSimi on yli kymmenen vuotta vanha sovellus, joka on nyt noussut sovelluslistojen kärkeen. SimSimi on chat-robotti, joka vastaa sille kirjoitettuihin kysymyksiin kysymyksessä esiintyvien sanojen perusteella. Sovellus etsii tietokannastaan sanoja, jotka vastaavat kysymyksessä esiintyviin sanoihin ja tekoäly arvioi mikä vastauksista sopii parhaiten kysymykseen. Mikäli sanaa ei löydy tietokannasta, sovellus pyytää käyttäjää opettamaan sille sopivan vastauksen.

Muistatko ne lapsuuden kesäpäivät kun juoksit paljain jaloin kuumalla rannalla? Entä sen metsäretken, jolloin poimit ämpärin melkein täyteen mustikoita ihan itse? Muistatko vielä mitä leikit iltapäivisin tai ne illat kun päivystit lankapuhelimen ääressä odottaessasi ystävän puhelinsoittoa? Ja entäs ne tunnit pulkkamäessä tai lumilinnaa rakentaen? Silloin kun talvetkin olivat vielä lumisia?

60-luvulla leikittiin Barbeilla, 70-luvulla Legoilla, 80-luvulla Transformerseilla ja 90-luvulla Disney-elokuvien tuotteilla. Tämän vuosituhannen ajan lapset ovat kuitenkin pelanneet digitaalisia pelejä innolla joka muuttaa yhteiskuntamme. Pelaamisen yleistymisen vauhti on ollut niin nopeaa, että me aikuiset tarvitsemme pelikasvatusta.

Kävin muutama kuukausi sitten luennoimassa sosiaalisesta mediasta erään koulun vanhempainillassa. Koulu oli pyytänyt myös toisen alustajan puhumaan tilaisuuteen. Hän pyysi minulta vanhempainillan jälkeen palautetta omasta osiostaan ja koska kouluttaja koki palautteeni hyödylliseksi, päätin kirjoittaa kymmenkohtaisen listan rohkaisemaan eri alojen asiantuntijoita.

Periscope on Twitterin omistama keväällä 2015 perustettu palvelu, jolla voi lähettää reaaliaikaista videokuvaa ja vastaanottaa kirjoitettuja viestejä lähetyksen katselijoilta. Periscopen käyttäjämäärät ovat nopeassa kasvussa, mutta tätä kirjoitettaessa sovellus on yhä hyvin pienen vähemmistön käytössä Suomessa ja maailmalla. Luotettavia tilastoja Periscopen käyttäjämääristä Suomessa ei ole, mutta verrattaessa Periscopen asennuksia muihin suositumpiin sovelluksiin joista tilastoja on saatavilla, voidaan olettaa että Periscopen käyttäjämäärät ovat yhä varsin vaatimattomat Suomessa.